Spændingshovedpine

Der kan være mange årsager til spændingshovedpine. Stress og travlhed er meget ofte det der udløser spændingshovedpinen sammen med mange timer i de samme arbejdsstillinger og ofte også, at man simpelthen får drukket for lidt vand i løbet af dagen.

Massagebehandlinger er meget effektive mod spændingshovedpine. Har du gået med spændingshovedpinen i lang tid skal du dog forvente en ”førstegangsforværring”. Når kroppen har gået med en spændingstilstand i lang tid får den lidt af et chok til den første massagebehandling, hvor vi tvinger kroppen til at slappe af og tvinger musklerne til at give slip. Det kan godt i første omgang gøre hovedpinen værre, men allerede ved 2. behandling oplever de fleste en forbedring, da kroppen og musklerne så småt begynder at acceptere at det ikke er meningen, at man skal gå og være kronisk stresset og have spændingshovedpine i tide og utide.

Der er masser af ting du selv kan gøre for at forebygge spændingshovedpine:

Kropsholdning:

Sidder du og falder sammen foran computeren? Har du et arbejde hvor skuldre og arme i længere tid er oppe over skulderhøjde?

Vejrtrækning:

Stress gør at vi kommer til at trække vejret overfladisk. Så begynder vi at trække vejret hurtigere og øverst i brystkassen og det er ”guf” for en spændingshovedpine. Nakkemusklerne trækker sig sammen og spænder op, Kæbemusklerne spænder op (vi bider sammen), Brystmuskulaturen spænder op og skuldrene følger med op under ørerne. Det siger næsten sig selv at det vil give hovedpine når musklerne der grænser op til nakken bliver så spændte. Så når du kan mærke at du ikke rigtig kan følge med. Får du trukket vejret helt ned i maven?

Hold pauser:

Undgå at sidde i den samme stilling  i flere timer i træk. Prøv at ændre din arbejdsstilling en gang i timen. Det er ikke ret meget der skal til, rejs dig op og bevæg dig lidt, eller gå ud og træk 2 minutters frisk luft.

Drik nok vand i løbet af dagen:

Hvis vi ikke får drukket nok vand i løbet af dagen kan det meget vel også være årsagen til at vi føler os tunge i hovedet.  Især på kontorarbejdspladser er der en tendens til, at når vi trænger til noget at drikke henter vi en kop kaffe. Skift kaffen ud med vand en gang imellem, eller drik et glas vand for hver gang du drikker en kop kaffe.

Stress/Tankemylder/Bekymringer:

Alt for meget tankeaktivitet og bekymringer gør at musklerne spænder op, så sørg for at holde pauser i løbet af dagen, hvor du ikke skal tænke på noget, så dit hoved kan få ro.

Strækøvelser:

Lav strækøvelser for skuldre og nakke og husk også at strække brystmuskulaturen, meget ofte sidder årsagen der. Når man arbejder mange timer foran en computer bliver brystmuskulaturen stærk og spændt. Stræk dem ud og skab noget smidighed, så du får mere balance mellem musklerne foran og bagpå kroppen.

Find en god behandler:

Er skaden sket og kan du ikke selv få hovedpinen til at give slip, så find en behandler der kan hjælpe dig på vej